عروسک خارجي، نشانه تهاجم فرهنگي!
نگاه کريستين ساينس مانيتور به سختگيري هاي جديد در ايران - سه شنبه 26 شهریور 1387 [2008.09.16]
اسکات پترسون
از نظر قوه قضائيه ايران، اسباب بازي هاي بسيار خطرناک در ويترين مغازه هاي اسباب فروشي شامل تفنگ هاي کمري و اسلحه هاي خودکار نيستند که اتفاقا خيلي هم شبيه نمونه واقعي شان ساخته شده اند. بلکه مسؤولان اصرار دارند جعبه هاي صورتي رنگ عروسک هاي باربي به عنوان مظاهر واقعي "تهاجم غربي" از ويترين مغازه ها جمع شوند.
قربانعلي دري نجف آبادي- دادستان ايران- در نامه اي به تاريخ آوريل گذشته هشدار داد عروسک هاي باربي که به طور غيرقانوني وارد کشور مي شوند، "از نظر فرهنگي مخرب و يک خطر اجتماعي" محسوب مي شوند. او نوشت اسباب بازي هاي باربي، بتمن، اسپايدرمن و هري پاتر "خطري هستند که بايد جلوي آن را گرفت." او اضافه کرد: "بدون ترديد، شخصيت و هويت نسل جديد و فرزندان ما در نتيجه واردات بدون محدوديت اسباب بازي ها در معرض خطر قرار گرفته و خسارت جبران ناپذيري وارد شده است."
عروسک هاي باربي خوش هيکل و اغلب با لباس هاي کوتاه و موهاي بلوند به عنوان مظهر تفريح لجام گسيخته غربي به ديده چالشي براي حساسيت هاي ديني و محافظه کارانه اي نگريسته مي شوند که مسؤولان سعي در پيشبرد آنها دارند. اما تبليغات ضد باربي تندروها در حدود يک دهه پيش با موفقيت اندکي روبرو شده است.
خبر قوانين جديد درباره فروش باربي ها بايد به گوش اسباب فروشي ها هم برسد. قبلاً اين عروسک ها را به عنوان "اسب تروا" توصيف مي کردند که "سربازان تهاجم فرهنگي را در دل خود جا داده است."
صاحب يکي از اسباب بازي فروشي ها در مرکز تهران، جائي که تب مدل باربي و جادوي آن جاي خود را در ميان نمونه هاي غربي ديگر نظير عروسک جوسي بلينگ و مرد خشن حفظ کرده، مي گويد: "هيچوقت درجريان يک اطلاعيه رسمي در مخالفت با فروش اين اسباب بازي ها قرار نگرفته ايم. بچه هائي که کانال هاي خارجي و ماهواره اي را نگاه مي کنند، عروسک باربي مي خواهند." اين فروشنده نخواست معرفي شود.
تلاش هاي مسؤولان براي توليد نمونه ايراني اين عروسک با نام سارا نتوانست تب محبوبيت باربي را پائين بياورد. ابتدا قرار بود عروسک هاي سارا و دارا در بيستمين سالگرد انقلاب اسلامي به بازار بيايند، اما به دليل اشکال در تأمين "موهاي مناسب" که در آن زمان به گفته مقامات مسأله جزئي بوده، با تأخير روبرو شد. اما گزارش مي شود اولين سري از اين عروسک ها به ذائقه بچه ها خوش نيامد. سپس کار ساخت آنها به چيني ها سپرده شد.
اولين نمونه سارا و دارا در بهار 2002 روانه بازار شد، زماني که هياهوي مبارزه با باربي بالا گرفته بود و حتي يکي از مغازه داران شمال شهر به گاردين گفته بود پليس اخلاقي در حدود 11000 دلار محصولات باربي او را براي مدت 3 روز توقيف کرده بود.
عروسک سارا در هنگام ورود به بازار، اولين نمونه تلاش ها در معرفي يک عروسک مسلمان محسوب مي شد. طراحان سوريه اي نيز در سال 2003 عروسک چشم مشکي فولا را به همراه "ارزش هاي اسلامي" به بازار فرستادند که با موفقيت هائي همراه بود. ظرف دو سال 5/1 ميليون عروسک فولا در سراسر خاورميانه به فروش رفت. يک شرکت در ميشيگان نيز در سال 2003، دست به توليد يک عروسک محجبه به نام رزان براي مسلمانان آمريکا و انگلستان زد. پارسال در اندونزي هم عروسک سلما با روسري و لباسهاي تا مچ پا وارد بازار شد.
اما بازديد از مغازه هاي مرکز تهران نشان مي دهد هيچ عروسک دارا و سارائي پشت ويترين ها نيست. دليل آن هم ساده است، کسي اين عروسک ها را نمي خرد. صاحب مغازه اسباب بازي فروشي گفت: "آن عروسک ها به عنوان شخصيت يک بچه، خيلي سنگين و خشک هستند و قيمت شان دو برابر است."
او مي گويد "ايراني هاي مقيم خارج که تبليغ دارا و سارا را ديده اند مي آيند و اين عروسک ها را مي خرند، زيرا سنتي هستند. اما بچه هائي که اينجا زندگي مي کنند هيچوقت (دارا و سارا) نمي خواهند." اين مغازه دار اضافه کرد: "دارا و سارا خوب هستند اگر به صورت چيزي شبيه باربي با چادر يا روسري ساخته شوند. بچه ها ممکن است بگويند خيلي بامزه هستند و بخرند. من به عنوان يک اسباب بازي فروش ترجيج مي دهم همه اجناس در ايران توليد شوند... اما قابل مقايسه (با نمونه هاي خارجي) نيستند. عروسک هاي خارجي فرق دارند."
منبع: کريستين ساينس مانيتور- 15 سپتامبر
Monday, September 15, 2008
عروسک خارجي، نشانه تهاجم فرهنگي! -نگاه کريستين ساينس مانيتور به سختگيري هاي جديد در ايران
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment